Někdy je opravdu jen štěstí, že požár nákladního vozidla nezpůsobí zranění osob.
Servis nákladních vozidel ADAC doporučuje, aby byly zkontrolovány pneumatiky, brzdy a ložiska kol, zejména při opětovném uvedení do provozu takových vozidel, které byly odstaveny během fáze Covid-19 rozběhu ekonomiky. Požáry vzniklé od kol jsou nyní velmi častým projevem zanedbání servisu po delším odstavením samotného vozidla.
Požáry jsou často způsobeny přehřátými pneumatikami těchto nákladních vozidel a nesprávným tlakem v pneumatikách, zablokovanými brzdami nebo vadnými ložisky kol. Cizí tělesa často vedou k postupnému úniku vzduchu, který může trvat i několik dní. V horších případech vede k prasknutí pneumatiky nebo jejímu vzplanutí, které nastane bez varování. Pokud se především za jízdy změní chování v řízení, platí pravidlo okamžitého zastavení vozidla a kontrola všech pneumatik a jejich viditelných součástí.
Pokud se pneumatika nákladního vozidla vznítí i přes všechna preventivní opatření, lze obvykle vzniklý požár dostat pod kontrolu pomocí hasicího přístroje. Pokud došlo k požáru nebo jsou-li lidé v nebezpečí, je často lepší volbou jet dál. Pokud máte dvojité pneumatiky, doporučuje vám ADAC Truck Service pokračovat v jízdě s výstražnými světly, dokud se hořící pneumatika neoddělí od ráfku. U jednotlivých pneumatik nebo požáru pneumatiky na přední řízené nápravě se doporučuje co nejnižší rychlost chůze, protože jakmile se kostra oddělí od ráfku, vozidlo je obvykle nekontrolovatelné. Pokud řidič zastaví před uvolněním pneumatiky, je vysoká pravděpodobnost, že se oheň rozšíří na celé vozidlo, což může vést k fatálním následkům. Zejména v tunelu. V případě požáru a jeho uhašení, je dobré bojovat s ohněm v krátkých dávkách a co nejblíže zdola nahoru a ve směru větru. Je zásadou nikdy nestát přímo před pneumatikou, tj. v axiálním směru, ale s přesazením pod úhlem nebo ve směru jízdy.
Související články
Comments