Hlavní evropští výrobci nákladních vozidel - DAF, Ford Trucks, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania a Volvo Trucks tvrdí, že jsou připraveni zastavit prodej čistě dieselových nákladních vozidel do roku 2040, aby v roce 2050 dosáhli uhlíkové neutrality.
Evropský těžký průmysl bude v nadcházejících letech investovat 50 až 100 miliard EUR, aby urychlil vývoj nákladních vozidel bez fosilních paliv. Podle nich bude možné dosáhnout tohoto cíle za předpokladu, že bude k dispozici odpovídající infrastruktura nabíjení, resp. doplňování paliva.
Aby mohli nejpozději do roku 2050 vypracovat svůj plán směrem k uhlíkové neutralitě, spojili se šéfové evropských výrobců průmyslových vozidel pod záštitou Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) s výzkumnými pracovníky Postupimského institutu pro výzkum dopadů na klima (PIK).
Společné prohlášení ACEA a PIK, které bylo zveřejněno, nastiňuje plán a podmínky pro transformaci systému silniční nákladní dopravy. To zdůrazňuje tři nepostradatelné a vzájemně závislé podmínky, které je třeba zavést
funkční, spolehlivá a efektivní vozidla
hustá síť dobíjecích a doplňovacích infrastruktur přizpůsobených nákladním automobilům
soudržný politický rámec, který umožňuje a řídí přechod na uhlíkovou neutralitu
Konec dieselových motorů u nových vozidel navíc neznamená úplný konec tepelných motorů u těžkých nákladních vozidel. V zásadě budou využívat jiné bezuhlíkové nebo nízkouhlíkové zdroje energie, jako jsou biopaliva (HVO, B100, bioethanol), biomethan, e-methanol nebo dokonce zelený vodík (plyn).
Comments