Objem dopravy v době COVID-19 poklesl nejen pro způsobené čekání na hraničních přechodech a kvůli způsobeným omezením v průmyslu a službách. Například v daný okamžik státy neřešily jen samotný COVID-19, ale i přiléhající problematiku výjimek zákazu jízd a N561/2006 pro řidiče. Jejich cesta se stala díky vlivům dopadu náročnější na přechod uzavřených hranic a jejich čekací lhůty.
Jak vyhodnocuje statistika dopad na provoz kamiónové dopravy ve vybraných státech EU:
Španělsko - menší provoz o 50%
Francie - menší provoz o 46%
Itálie - menší provoz o 37%
Celkově byla v Evropě nejvýrazněji zasažena tato odvětví
automobilový o 50%
dřevozpracující o 25%
stavebnictví o 20%
Celková ekonomika se nezastavila hlavně díky kamiónovým dopravcům a společnostem, jejichž provoz zůstal zachován.
Zásobování bylo zpočátku ochromeno a v důsledku výkyvu poptávky firem jeho předzásobením, byl zaznamenán pokles volných kapacit dopravců v Evropě o 20%.
V dubnu po výrazném poklesu produktivity průmyslových společností a jejich omezení provozu nabídka volných kapacit vzrostla na 41%.
V důsledku vysoké nabídky volných kapacit a výkyvu cen pohonných hmot, došlo i k poklesu ceny na km až o 12,5 Kč/km.
Spotové přepravy, se staly na trhu žádané za cenu i prodělku dopravců na přepravě, jen aby nemuseli omezit počty vozidel a neposila zaměstnané řidiče domů.
Zpoždění dodání nákladu v důsledků omezení Covid-19
Čekací lhůty na hraničních přechodech, se i přes žádost a doporučení Evropské komise nedaří zvládnout téměř žádnému států Evropy.
Zpoždění oproti obvyklému stavu v porovnání za předešlý rok na hraničních přechodech stoupl o 26%. Na některých přechodech byla průměrná doba čekání například:
Německo - Švýcarsko 4 h
Bulharsko - Rumunsko 3 h
Rakousko - Maďarsko 2 h
Zlepšení se dočkaly i přechody do Polska. Zdržení nákladních vozidel na hraničních přechodech v prvním týdnu uzavření byl až několika denní a dosahoval 100 km vzdálenosti - neuvěřitelné.
První týden v březnu dosahovalo zpoždění nákladních vozidle na hraničních přechodech napříč celou Evropou 60%.
Dopravci nemohli z vlastních zdrojů přepravy dlouhodobě podporovat a proto až 1/5 z nich musela provoz vozidel omezit. Odolávat propadu cen v porovnání s náklady není udržitelné. I přes odstavení vozidel dopravců, objem volných kapacit na trhu nakonec klesl jen mírně o 3%.
Situace v dopravě i přes opatrné rozvolňování není nikterak jednoduchá a nadále je nestabilní. Je na místě, aby dopravci plně využili dostupné digitalizace a outsourcingu, který malé firmy nabízí a mohou tak zvýšit efektivitu svých zaměstnanců. Při analýze ztrát dopravních firem, například společnosti Waberer’s činí 4 miliony EUR od počátku COVID-19 do prvního týdne května.
Comments