top of page
Vyhledat

Evropské země jednají o autonomních vozech

Setkání zástupců Evropské komise a ministrů členských zemí EU, proběhlo za účelem sestavení pravidel, která mají vymezit využití nové platformy automatizovaného řízení v celé Evropě. V tomto oboru máme přední odborné zastoupení v České republice, které prezentoval Václav Kubera. Ministerstvo dopravy se podílelo na přípravách setkání a předložilo výstup z podkladů Etické komise pro posuzování otázek spojených s provozem automatizovaných a autonomních vozidel v podmínkách ČR. V tomto zasedání, se projednávaly tři klíčové body.

1. Zaměření na člověka

Evropskou komisí byla v září 2020 zřízena Expertní skupina, která vydala dvacatero doporučení v oblasti bezpečnosti, etiky dat a algoritmů a odpovědnosti k používání umělé inteligence. Jejich vývoj musí být upřednostňován hlavně v otázkách autonomity, jakožto společenského přínosu pro člověka. Rozvoj dopravy a ulehčení tím i náročným dosavadním postupům při obsluze vozidel například pro tělesně postižené, či zvýšení standardu pro lidstvo, je toutéž otázkou, jako zajištění vyšší bezpečnosti v provozu a přenosu bezpečných dat.


2. DATA a jejich sdílení v rámci použití autonomních vozidel v provozu

Data, která vozidla navzájem sdílí, se rozdělují na tři základní algoritmické operace v samořízení autonomních vozidel v provozu. Vzájemně data získávají, zpracovávají a replikují takto vlastní cestu bez zásahu člověka. Příjem a výstup veškerých dat těchto vozidel, mají zásadní prioritu v samotné neodklonitelnosti ke třetímu stupni vnějšího vlivu na provoz. Autonomita je o převážné využitelnosti vlastního rozhodování a postupu řešení situace v provozu, data jsou zranitelná z pohledu zneužití.

3. Otázky usměrňování, úpravy, řízení a přístupu k automatizaci v dopravě

V přístupu k otázkám regulace provozu došlo k rekapitulaci dosavadního vývoje v oblasti regulace hospodářské komise OSN, v jejímž rámci byl v červnu 2020 přijat návrh na nařízení týkající se schvalování vozidel s automatizovaným systémem udržování jízdy v pruzích. V případě každého státu se jedná o priority, které považují v rámci připravenosti a bezpečnosti k zapojení autonomních vozidel do provozu odlišně. Zástupci pro Českou republiku předložili klíčové podněty k tomuto tématu a konkrétní odpovědi pro regulaci v ČR.


Související články



29 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

Mercedes Benz eActros s dojezdem 500 km a rychlým nabíjením

Hlavní překážkou rozvoje elektrických kamionů do běžného provozu je nízký dojezd a dlouhé nabíjení, vzhledem k veliké baterii potřebné pro tšžký kamion. Dosud se elektrické nákladní vozy uvažovali jen

České dopravce vytlačuje konkurence z Východní Evropy

Ještě loni slovenský Česmad varoval, že brzy někteří zákazníci neseženou dopravu, protože na trhu není dostatek řidičů kamionů. Uplynula krátká doba a situace je dramaticky jiná. Objem zakázek na trhu

Commentaires


bottom of page