Po počátečním šoku z koronavirové krize přišlo počítání ztrát a čekání jak nám pomůže vláda. Nedá se říct, že by vláda nedělala nic, nicméně není to dostatečné a jisté je, že to většinu firem nezachrání.
Je situace zoufalá? Nikoliv.
Toho, co může každý malý podnikatel, včetně dopravců udělat, je opravdu hodně. Mezi klíčová opatření patří i udržet si kvalitní lidi. Naštěstí v tomto nám stát svým "kurzarbeitem" docela pomůže. V tomto článku si řekneme co jsou ty hlavní kroky, které je potřeba udělat v nejbližších 60 dnech, aby vaše firma přežila i bez pomoci státu. Zdaleka nepopíšeme vše, co je potřebné pro dobré řízení firmy, zaměříme se na krizová opatření.
Jsou 2 hlavní oblasti, na které je potřeba se zaměřit:
1. Zajistit přísun peněz do firmy (pozitivní cash-flow)
2. Minimalizovat náklady
Zajistit přísun peněz do firmy (pozitivní cash-flow)
V této části uděláte vše proto, abyste zajistili tržby a aby ty tržby "proudily" do firmy co nejrychleji
mluvte se svými zákazníky - ujistěte se, že nepřijdete o dobré a platící zákazníky. Musíte je udržet
požádejte své zákazníky o rychlejší proplácení faktur - v rámci jednání jim možná budete muset slíbit nějaké výhody do budoucna (třeba nezvyšování cen po nějakou dobu atd.)
neberte ztrátové zakázky - i ztrátová zakázka pomáhá platit fixní náklady, pořád vás ale stahuje ke dnu a je potřeba spíše snižovat fixní náklady než zadlužovat se, abyste uhradili vysoké fixní náklady
pokud máte nějaký majetek, který můžete pronajmout, udělejte to - pronajměte např. část administrativních prostor jiné firmě, pronajměte část parkoviště, pronajměte nepotřebná auta (která nemůžete vrátit nebo prodat) atd.
prodejte nepotřebný majetek - k tomuto kroku přistupujte velmi obezřetně. Když chcete něco prodat rychle, obzvlášť v této době, budete prodávat velmi pod cenou. Prodávejte jen něco, co nebudete muset brzy koupit znovu. Prodávejte za rozumnou cenu, jinak je lepší si půjčit peníze teď a prodat později za lepší cenu. Vyděláte
zkuste zpětný leasing
zažádejte o podporu v rámci vládního programu Antivir - zejména dotace na zaměstnance
Minimalizovat náklady
To, co vás táhne ke dnu jsou vysoké fixní náklady. I když nemáte zakázky a auta stojí, pořád něco platíte. Velké firmy vymysleli metodu v angličtině nazvanou "Zero based budgeting" - znamená to, že začnete ke svým firemním nákladům přistupovat od nuly. Jinými slovy "to co MUSÍM každý měsíc platit je nula, vše navíc musím posoudit ze všech úhlů. Každý pravidelný výdaj je potřeba promyslet z pohledu "co se stane když tento výdaj nebudu mít". Je dobré mluvit s lidmi, kteří nám přinesou jinou perspektivu, jiný pohled na věc. Kteří mi neříkají co chci slyšet, respektive mají zdravý selský rozum a dokáží realizovat zakázky i bez těchto výdajů.
Těch možných opatření a nákladů je hodně, uvedeme tady typické příklady nákladů, které je nutné optimalizovat:
pozdržte veškeré zbytné projekty a investice, které v nejbližších měsících negenerují zisk - jistě, investovat je potřeba, ale v situaci kdy se rozhodujete o zavření firmy, je potřeba neurgentní výdaje zvážit
analyzujte svůj personál a definujte jak velký tým potřebujete - nechte si jen lidi, které považujete za nezbytné
podívejte se na náklady na PHM - zkuste vyjednat slevu u svého blízkého dodavatele PHM, případně najděte si co nejvýhodnější tankovací kartu
jednejte se svými autoservisy o slevách, odkladech plateb
jednejte se svojí leasingovou společností - očekáváme, že leasingovky nebudou příliš ochotné brat auta zpět předčasně (ani si to nemůžou dovolit). Ale budou velmi rády a ochotně jednat o nějakých odkladech nebo dočasném snížení splátek. Pro leasingovou společnost je to totiž lepší, než mít plný dvůr vrácených aut, které nikdo nechce
jednejte se svojí bankou o odkladu nebo dočasném snížení splátek, o restrukturalizaci dluhu
jednejte se všemi vašimi dodavateli o slevách anebo jiných výhodách. I když je postižena většina firem, pro každou z nich je lepší udržet zákazníka a zakázky
výrazně zvyšte efektivitu svého provozu - snižte spotřebu PHM, snižte náklady na mýto lepšími trasami, jezděte optimálnější trasy bez zbytečných kilometrů, vytěžujte auta i řidiče lépe
sledujte náklady na diety - kde si dávají vaši řidiči pauzy? 30 km před hranicí nebo až za ní? I přesto, že se jedná o nepříjemnou záležitost, v této době musí táhnout všichni za jeden konec provazu - dopravci i řidiči
Co dalšího se chystáte udělat? Poraďte svým kolegům.
Pokud potřebujete pomoci s výše uvedenými kroky, kontaktujte nás na www.d365.cz nebo na www.facebook.com/dispecink365.
Comments