Díky vodíkovému palivovému článku o výkonu 370 kW bude tento vůz schopen odtáhnout více než tři přívěsy, aniž by emitoval jednu částici znečištění.
Přeprava zboží za posledních deset let stále méně znečišťuje a některé nákladní automobily emitují tolik CO2 jako osobní auto. Ale stále je toho příliš. Americký startup Hyzon Motors specializující se na konstrukci silničních vozidel, chce zase revoluci v tomto odvětví demokratizovat vodíkový palivový článek pro použití v nákladní dopravě.
Společnost v nákladní dopravě, je divizí singapurské společnosti Horizont Fuel Cell Technology, která pracuje od roku 2003 ve výrobě energie pro palivové články. V uplynulém roce spustila společnost Hyzon Motors, novou divizi zodpovědnou za výrobu vodíkových vozidel.
Tato nákladní vozidla jsou pro nás Evropany působivá, ale v Austrálii a Severní Americe jsou běžná a široce používána k efektivnímu zásobování vzdálených oblastí. Pro výměnu těchto vysoce znečišťujících vozidel navrhl tým Hyzon Motors nákladní vůz schopný odnést až 150 tun zboží a který používá palivový článek s výkonem více než 100 kW. V porovnání s tím má vůz vodíkové stanice výkon 113 kW.
V odvětví nákladní dopravy hraje vodík velkou roli. Elektromotor je pro použití mnohem méně vhodný, protože pro napájení nákladního automobilu musí být baterie přizpůsobeny hmotnosti vozidla. Naopak vodíkové nádrže se mohou lišit ve velikosti.
Montážní linku mají s palivovými články zavádět ve velkém počtu ve spolupráci s dosud neznámým evropským výrobcem vozidel již v létě 2020 s autobusy. Kromě městského autobusu o délce 12,5 až 18 metrů a výkonu až 136 koní (100 kW) a dojezdu přes 400 kilometrů bude spuštěn také malý turistický autobus s dosahem 500 kilometrů. Začátkem roku 2021 by měla následovat malá nákladní vozidla ve třídě 6 až 20 tun a šestimetrová dodávka vodíku s rozsahem mezi 600 a 800 kilometry. Teprve potom jsou plánovány modely automobilů - pickup a osobní auta. Ale proč nejdříve nezavést technologii v automobilovém průmyslu, kde se palivový článek již osvědčil? Těžká nákladní doprava má vysokou poptávku po technologiích, jak se vyhnout CO2. Náročné destinace flotily v mnoha regionech - například mínus 30 procent v Evropě - nejsou jinak dosažitelné. Automobilový průmysl má proto vysokou poptávku po ekologických technologiích.
Vodík v zásadě dává větší smysl, čím větší a těžší je vozidlo a čím déle se používá. Vodíkové nádrže se mohou měnit snadněji než baterie, které musí být větší a těžší se zvyšující se hmotností vozidla. Náklady na technologii palivových článků by mohly do roku 2030 klesnout o 75 procent na 50 $ za kilowatt a do roku 2030 by mohly vodíkové nádrže a další součásti systému klesnout o dvě třetiny na 35 kilowattů. Cena zeleného vodíku, tj. z obnovitelných energií, by mohla klesnout o 60 procent na 4,50 eur za kilogram v důsledku klesajících nákladů na elektřinu a výrobu. Za těchto podmínek by se palivové články pro těžká nákladní vozidla do roku 2025 staly stejně efektivní jako elektrické pohony na baterie a do roku 2030 by se rovnaly ceně konvenčních pohonů. Konkurence nespí. Americká společnost Nikola Motors v současné době vyvíjí vodíkový vůz „Nikola Tre“ speciálně pro evropský trh, který by měl být v rozmezí 800 až 1200 kilometrů. Společnost Hyundai se v současné době připravuje na uvedení nákladního vozu s palivovými články „H2 Xcient“ s dosahem 400 kilometrů. A dceřiná společnost Daimler Fuso oznámila, že na konci této dekády plánuje zahájit sériovou výrobu nákladních automobilů s palivovými články. Společnost Fuso právě spustila koncepční vozík eCanter F-CELL Nechme se tedy překvapit…
Comments