Obsazenost na parkovištích je během týdne obzvláště vysoká. Všichni řidiči musí zažívat tuto extrémně nebezpečnou situaci, která může zapříčinit fatální následky při vzniklé dopravní nehodě díky například neoznačeném přečnívajícím konci návěsu. V noci se totiž změní přes den volné nájezdy i výjezdy na dálnici v reálné nebezpečí, protože postačí malá neukázněnost a kamiony blokující nájezd či sjezd jsou „zdí“ pro rozjetá vozidla.
Přestože dopravní provoz na německých dálnicích se v důsledku krize v Covid-19 poněkud snížil, poměr parkovacích míst pro nákladní vozidla ke skutečným potřebám je stále v nebezpečné nerovnováze. Výsledek celonárodního průzkumu v oblasti parkování nákladních vozidel v Německu v noci, který provedl dálniční výzkumný ústav (již před dvěma lety) tvrdí, že čísla jsou jasná.
Inspektoři počítali v průměru 94 100 kamionů za noc.
Přibližně 74 500 řidičů nákladních vozidel používá k trávení noci 1 929 vyhrazených odpočívadel nebo bývalých hraničních celních zařízení.
Německo však má k dispozici kapacitu pro 51 600 parkovacích míst pro nákladní vozidla. To znamená přeplnění 23 000 parkovacích míst.
Vláda se tedy rozhodla v tomto roce utratit 100 milionů eur na rozšíření stávajících odpočívadel. Protože je prostor omezený, měly by pomoci parkovací místa nebo nevyužitá parkoviště prodejci automobilů. Počítá se tedy o navýšení jejich prostor o 18 700 nákladních vozidel. Myšlenka, že kamiony mohou v noci parkovat na těchto nevyužívaných parkovacích místech, předpokládá budoucí řešení, které ale může narazit na odpor majitelů těchto ploch. Priorita je tedy jasná. Pokračovat v rozšiřování stávajících odpočívadel na dálnici, což je technicky dostupné a plánovatelné.
V této souvislosti přijatá legislativa EU, která řeší a stanoví, že řidiči již nemohou odpočívat ve svých vlastních nákladních vozidlech napovídá, že by mohl vzniknout tlak na zlepšení situace. Otázko však zůstává, kde v blízkosti hotelů kamiony budou smět parkovat. Většina řidičů má tahač velmi dobře vybavený a situace tak nabádá ke krádežím.
Jaký plán mají vlády ČR a SR?
Comments