Při pohledu na skutečné využití tachografů druhé generace, je až neuvěřitelné, jakým směrem se tato "pouhá" záznamová zařízení ubírají. Komfort se stává pomalu ale jistě tím, kde se výrobci prvních digitálních tachografů poohlíželi jen s vizemi.
Jaké konkrétní možnosti nám tato druhá generace inteligentních tachografů přináší již v tento okamžik?
Hlavní záznamy znají uživatelé "řidiči" z denní manipulace, příkladem:
místo a konec denní pracovní doby
kontrola rychlosti
kontrola činnosti řidiče
kontrola vztahující se k výstrahám
kontrola počítadla km
čas a datum, data vložené karty
spz vozidla, vin, majitel... a podob.
Co nového nám přináší tachografy za funkce:
systém pro zaznamenávání stavu palivové nádrže vozidla
chytré aplikace
plná podpora DSRC
povinně namontovaný přijímač GNSS
porušování váhy vozidla a jeho přetíženost
Schválený typ pneumatik
1. Systém pro zaznamenávání stavu palivové nádrže - pro dopravce
Tachografy zaznamenají mnohem více, než čistá data o řízení a průběhu pracovního režimu řidiče. Systém Fuel Gate je pro dopravce a řidiče možností ke spolupráci.
Mechanika DTCO má k dispozici data, která jsou převáděná přes vestavěný kabel k tachografu a umožňuje jejich ukládání do paměti tachografu. Volbou výtisku v tachografu "Stav D1/D2", je možné vidět data černé na bílém.
K vyhodnocení, se lze i vzdáleně spojit - aplikace TIS-web vzdáleně stáhne tato užitečná data.
2. Chytré aplikace
drobný přenosce dat VDO Driver, je partnerem pro řidiče, který ví, co od tachografu má chtít a nespokojí se jen s maličkým displayem. Jeho vypočítavost tkví v přenosu dat z tachografu do aplikace, kterou si řidič stáhne do svého dotykového telefonu a přesně vidět možnosti nejen svých předešlých jízd. V aplikaci mohou řidiči pracovat s daty:
spotřeba vozidla
technická data tahače
data pracovního režimu řidiče
v porovnání důležitosti, jsou v tachografu ukryta cenná data i pro Fleet obsluhu vozového parku. Vlastnosti aplikace TIS-Web Fleet napomůže být k datům stále přístupný a mít přehled o každé potřebě vozidla.
kalibrační termín tachografu
technická data tahače
historie pracovního režimu řidiče
3. Plná podpora DSRC
Součástí smart chytrých tachografů bude bezdrátový komunikační systém DSRC, který zapříčiní přenos vybraných datových informací. Kontroloři, se nyní připravují, jak přesně obsluhovat a vybavit zařízením, která budou přenos dat podporovat a bez zastavování vozidla a úspory času řidiče současně upřít pozornost efektivně na podezřelá data vozidel.
Data, která si bude moci kontrolor za pomocí krátkého dosahu přečíst:
nejdelší zaznamenané narušení bezpečnosti
nejdelší přerušené napájení
chyby snímače pohybu
chyby pohybu
dopravní konflikty
řízení vozidla bez vložené karty v DGT
vložení karty za jízdy
data nastavení času
Systém DSRC obsahuje zabudovaný modul v tachografu a povinnou externí anténu umožňující vzdálenou komunikaci. Anténa spojená s kabelem o maximální délce 6 m bude umístěna na čelní sklo vozidla v jeho centrální části.
4. Přijímač družicového signálu GNSS
Nová generace inteligentních tachografů napomůže faktu využití dat zaznamenaných v DGT v rámci soudních znalců. Jasnou výhodou je určení přesné souřadnicové polohy jednotlivých parametrů v UTC čase vozidla a pro hloubkovou analýzu nevhodného děje, který se odehrává mezi tahačem a přípojným vozidlem.
V případě, že dojde k poruše nebo úmyslného potlačení signálu ze snímače umístěného v převodovce. Tachograf vyhodnotí a zaznamená chybu do své paměti a kontrolor bude mít důvod podrobit vozidlo důkladné kontrole.
Ve druhé řadě, umožní řídícím službám důkladně analyzovat souřadnice počátku a konce trasy vozidla a porovnat je s doklady se skutečně absolvovanou trasou řidiče.
5. Porušování váhy vozidla a jeho přetíženost
Technologickým odborníkům se daří úspěšně realizovat další nečekané funkce:
Díky palubnímu zařízení OBW budou zjistitelná data o hmotnosti vozidla i s hmotností na nápravu. Nařízení EU 2019/1213 jej podrobně popisuje.
Tato směrnice nám dává priority pro datum 27.5.2021, aby členské státy EU přijaly identifikaci vozidel nebo souprav registrované po tomto datumu a byly dané do provozu, již s touto jednotkou ve vybavení. Překročí li tedy maximální přípustnou hmotnost, mohly se tak podrobit kontrole na nízkorychlostním kontrolním vážení.
V případě dynamických systémů, se první hodnota hmotnosti vypočítá nejpozději 15 minut po rozjetí vozidla vpřed, a poté každých cca 10 minut.
Popis podle článku 2 písmene g) Nařízení EU 2019/1213 vysvětluje komunikaci přenosu dat zatížení na nápravu: ze snímače - OBW - DSRC - nového inteligentního tachografu a bude tak váha vozidla předána kontrolním orgánům, které budou upozorňovat pouze přetížená vozidla.
Prozatím není prováděcí nařízení, které by stanovovalo činnost kontrol Policie ani jejich sankce. Je to nový inteligentní tachograf jehož plné funkce se plánují využít postupně se součinností dotčených stran zúčastněných na jeho plné využití.
6. Schválený typ pneumatik
Podle vytisknutého lístku z tachografu, je zjistitelný i přesný typ pneumatik, které vozidlo musí splňovat. Základní podmínka platných předpisů, které bude moci kontrolní orgán na výtisku při důkladné kontrole vidět a lehce zkontrolovat.
Nemůže se tedy stát, že hlavně mladí a méně zkušení řidiči budou dohledávat, jak si rozměry na daném typu vozidla zkontrolovat. Při jednoduchém výtisku, je na první pohled zná s jistotou.
Comments