Tohle je náročné téma pro článek - jak ho napsat a přitom nevyvolat kontroverzi. Místo chození kolem horké kaše to vystřelím z voleje - situace českých (i slovenských) řidičů kamionů se bez odborů bude už jen zhoršovat. Tak a je to venku.
A teď zpátky na začátek - proč je potřeba o řidičských odborech mluvit? Jeden by měl pocit, že řidičů je nedostatek a zaměstnavatelé se předhánějí v tom, jak vytvořit řidičům nejlepší podmínky na práci, aby byli spokojeni a ani je nenapadlo odcházet - ať už k jinému zaměstnavateli, tak třeba do úplně jiné profese.
My na „Dispečinku“ to vidíme dnes a denně, jen málo řidičů je spokojených se svými pracovními podmínkami. Na co si nejvíce stěžují jsme nejlépe popsali v článku https://www.d365.cz/post/čtvrt-tisícovky-řidičů-řeklo-svůj-názor, případně jste se vyjádřili ke svému platu v článku https://www.d365.cz/post/hlasování-ukončeno-půl-tisícovky-řidičů-se-vyjádřilo-ke-svému-platu.
To s čím jsou řidiči nespokojeni, je tedy dostatečně známo. To, o čem tedy chceme mluvit, je „proč s tím nikdo nic nedělá“.
A v tom je ten kámen úrazu - kdo by s tím měl něco udělat? Nejčastějším návrhem, který píšete do komentářů je, aby stát (vláda, parlament) přinesl zákon, který stanoví minimální mzdu pro řidiče nákladních vozidel. Je potřeba říct si tvrdou pravdu - dokud se nevrátíme k tabulkovým platům, jaké jsme měli za komunismu, nic takového nenastane.
Co dalšího zbývá - zaměstnavatelé by měli dobrovolně platit řidičům daleko vyšší platy než dnes. Co na to říct, dopravci jsou podnikatelské subjekty, které fungují na otevřeném trhu a platí lidem tolik, jaká je cena práce (řidiče kamionu) na trhu. Dokud bude na trhu dost řidičů akceptujících současné podmínky, tak se opět nic nezmění.
Píšeme to dlouhodobě a konstantně - jediný nástroj, který kdy ve světě fungoval z pohledu zlepšení pracovních podmínek zaměstnanců, jsou odbory. Samozřejmě odbory nejsou všude, pokud jsi třeba programátor, tak odbory nepotřebuješ, protože trh práce vytváří dostatečně pracovní podmínky pro programátory. Nicméně v jakémkoliv oboru, kde bylo potřeba pracovní podmínky zlepšit a kde k tomu zlepšení došlo, vždy tomu bylo díky odborům. I v Německu pokud uslyšíte o minimální mzdě zaměstnanců v nějakém oboru, nejedná se o minimální mzdu stanovenou státem, ale vyjednanou mezi odbory a zaměstnavateli. Proto platí v Německu mnoho různých minimálních mezd, podle toho v jakém odborovém svazu jsou sdruženi zaměstnanci té nebo oné firmy.
Je potřeba přestat se zabývat nereálnými přáními typu minimální mzda řidičů stanovená zákonem a bavit se jen o tom jestli a jak vytvořit odborový svaz řidičů. Každý řidič v Česku a na Slovensku by si tedy měl položit otázky:
Myslíš si, že podmínky řidičů nákladních aut je potřeba zlepšit?
Jsi ochoten podílet se na vytvoření takového odborového svazu řidičů?
Jsi ochoten vstoupit do odborového svazu, pokud vznikne?
Zejména ten bod 2 je důležitý - mnoho řidičů si myslí, že nejsou dost zkušení nebo vzdělaní, aby mohli vystupovat jménem svých kolegů. Je to omyl, ti nejlepší odboroví předáci vzešli z řad svých kolegů. Máte mezi sebou mnoho vůdčích a charismatických osobností, kteří dokáží mluvit jako rovný s rovným s kýmkoliv. Pro odlehčení - kdo z vás viděl seriál Černobyl na HBO, představte si někoho jako byl předák těch horníků. Přesně toho hledáte. Takových máte mezi sebou desítky, možná stovky. Potkáváte je denně v práci, na odpočívadlech po celé Evropě. Pište nám na d365@d365.cz pokud jste to zrovna VY, nebo pokud máte typ na kolegu.
#d365 #dispecink365 #dispecing365 #ridici #vodici #kamion #truck #doprava #nakladnidoprava #odbory #pracovnipodminky #plat #spokojenost #vlada #zakon #minimalnimzda
Yorumlar