Nové zákazy řízení nejsou vynucovány např. ani v okrese Görlitz, kterým prochází dálniční úsek A4 směr Drážďany. Právě podle okresního úřadu mohou lidé, kteří již o řidičský průkaz přišli, zažádat o jeho vrácení zpět tímto okresem. Udělena pokuta však nebude nezrušena.
Formální chyby v novém nařízení ?
V počáteční verzi nařízení není uveden právní základ pro nové zákazy řízení, takže podle ministerstva dopravy je neplatný. Konkrétně se jedná o změny v katalogu nařízení o pokutách, který zahrnuje i změny v odebrání řidičského průkazu v případě překročení rychlosti. Ostatní předpisy jsou považovány za účinné. Jak k chybě došlo, dosud nebylo objasněno. Mluvčí ministerstva dopravy uvedla, že není jasné, zda za tuto chybu odpovídá vláda nebo státy samotné.
Nové předpisy o silničním provozu měly poskytovat větší bezpečnost, ale nyní způsobují spíše zmatek kvůli formálním chybám. Ministerstvo dopravy tak objasňuje, zda byly pokuty z posledních několika měsíců skutečně odůvodněné a jak mohou dotčené osoby jednat.
Jsou tedy pro řidiče pokuty odůvodněné?
V závislosti na konkrétním případě je třeba tyto pokuty rozlišovat. V některých případech mohou být skutečně neplatné, v některých případech zůstávají platné a jejich pokutování je na místě.
Existuje velké množství porušení, ve kterých se v novém katalogu pokut ve srovnání se starým nic nezměnilo, a proto rozhodnutí o pokutování - alespoň z tohoto důvodu - není zastaveno.
Pokud tedy ve městě jede řidič rychleji než 30 km/h nebo příliš rychle z města nad 40 km/h, dostanete stejné sankce jako podle starého katalogu. A tato výše platí i v dnešním novém katalogu dnes.
Pokud se však výše pokuty u nižších přestupků liší ve starém i novém katalogu, pak záleží na tom, jak daleko proces ve správním řízení pokročil. Ne každé oznámení o pokutě podle nového katalogu je tedy automaticky neplatné.
Mohu nyní požádat o vrácení pokuty když mi byl vrácen řidičský průkaz?
Kdo jel v městských oblastech rychleji jak 21 km/h nebo v mimoměstských oblastech 31 km/h, bude automaticky přestupcem a pokuta jej nemine. Pokud ve srovnání se starým katalogem není její výše změněna. Pokud byla, může přestupce požádat o potrestání pouze podle starého katalogu. V ostatních, mírnějších proviněních řidiče se však tato účinnost na přestupce nevztahuje. Byla li pokuta již vydána před platnou novelizací.
V zásadě platí, že všechna pravidla pro zákaz řízení a pokuty vycházející z nových pravidel silničního provozu a katalogu pokut jsou neúčinná. Protože neexistují žádné známky rychlého řešení. Německo prozatím odmítlo znovu používat stará pravidla celostátně.
Jak to tedy bude dál se StVO novelizací pro řidiče?
Nutností je pro Německo, dosáhnout nového legislativního procesu. Současně však apeluje ministerstvo dopravy o dodržování dopravních předpisů řidiči. K vyřešení problému předpisů o silniční dopravě je nezbytný především dialog mezi vládou a jednotlivými spolkovými zeměmi. Prohlásila to kancléřka Merkelová v pondělí. Její mluvčí Seibert uvedl, že právní jistota je cenným aktivem a musí být obnovena.
Spolkový ministr dopravy Scheuer vidí v současné situaci především jednu věc: příležitost obrátit přísná pravidla proti radarům. Zástupci spolkových zemí Německa z toho nejsou příliš nadšeni a obávají se, že stát podlehne nátlaku řidičů a bezpečnost provozu půjde stranou.
Comments