Mnozí si pamatujete nedávný případ, kdy řidič přetíženého kamionu raději zaplatil 100 tisíc korun pokuty, než by se nechal zvážit.
"Podle krajského koordinátora BESIP Miroslava Charouze s takovými situacemi část dopravců počítá. „Není náhoda, že řidič měl u sebe takovou hotovost,“ říká Charouz. „Se sankcí počítají. Těžko říct, o kolik byl náklad v tom to případě přetížený. Limit v Česku je 48 tun a za každou tunu navíc je pokuta devět tisíc korun, takže by musel být přeložený alespoň o deset tun, aby se mu vyplatilo odmítnout,“ vypočítal Charouz. Zároveň připomíná, že takové vozidlo nemůže pokračovat v jízdě a dopravce musí náklad přeložit, aby se dostal na povolené hodnoty. Zmiňuje i skryté bezpečnostní. Obzvlášť starší silnice přetížením projíždějících souprav velmi trpí. „Když takové auto projede po na staré silnici a někde v zatáčce udělá drobnou trhlinu v asfaltu, protože je to obrovský tlak, v zimě tam nateče voda a dílo zkázy pak dokoná mráz,“ podotýká Charouz. Kromě Jesenicka vidí jako nejvíce poničené silnice ty na Prostějovsku. Také Nejvyšší kontrolní úřad před časem konstatoval, že na špatném stavu silnic se výrazně podepisují právě přetížené kamiony. „Jeden přejezd nápravy o hmotnosti 10 tun má na vozovku přibližně stejný účinek jako 16 přejezdů nápravy o hmotnosti pět tun nebo 125 přejezdů nápravy o hmotnosti tři tuny,“ vypočetl v roce 2022 úřad. Cizinci přitom mají proti tuzemským firmám skrytou výhodu, upozorňuje sdružení dopravců Česmad Bohemia. V případě zasílání pokut do zahraničí je totiž proces komplikovanější, protože se tam nemůže nepřevzatá písemnost pokládat za automaticky doručenou, informovala nedávno MF DNES."
Zákazy jízdy kamionů v Evropě na červen (jún) 2024.
Poznámky:
Tento přehled nebere v úvahu regionální odchylky, ani specifické výjimky pro vybrané druhy zboží
Lucembursko - sobotní zákazy od 23:30 platí ve směru do Německa a od 21:30 ve směru do Francie
Švýcarsko - navíc platí celoroční zákaz jízdy vozidel >3,5t v nočním čase 22:00 - 5:00 každý den
Rakousko - navíc platí celoroční zákaz jízdy vozidel >'7,5t v nočním čase 22:00 - 5:00 na vybraných silnicích
Česko - celodenní zákaz předjíždění kamionů na vybraných úsecích D1 od 6:00 do 22:00, resp. 5:00 do 22:00
Rakousko - zákazy jízdy na vybraných silnicích 1.6. a 22.6. v 07:00 - 15:00 a 21.6. 13:00 - 19:00 vždy na A10; 29.6. v 8:00 - 15:00 na A4
Španělsko - 1., 2., 8.,9., 15., 16., 21., 22., 23, 29. a 30. června 2024 na vybraných silnicích
#italie #slovensko #cesko #nemecko #rakousko #francie #svycarsko #madarsko #slovinsko #spanelsko #polsko #svatky #statnisvatky #zakazyjizdy #kalendar #zakazjizdy #zakazjizdykamionu #zakazyjizdykamionu #zakazjazdy #zakazyjazdy #zakazjizdykamionunemecko #zakazyjizdykamionuvnemecku #zakazyjizdykamionuvEvrope #zakazyjazdykamionovvEurope
Hlavní překážkou rozvoje elektrických kamionů do běžného provozu je nízký dojezd a dlouhé nabíjení, vzhledem k veliké baterii potřebné pro tšžký kamion. Dosud se elektrické nákladní vozy uvažovali jen pro městské zásobování s dojezdem cca. 100 km.
Inženýři v Mercedesu možná dosáhli pokroku, který ale pořád není bez "ale" a to široké dostupnosti dostatečně rychlých nabíječek.
"Vysoká kapacita akumulátoru přes 600 kilowatthodin – odtud typové označení 600 – a také nová, výrobcem vozidla vyvinutá elektrická hnací náprava s vysokou účinností, umožňují eActrosu 600 dojezd až 500 kilometrů v soupravě bez mezinabíjení. Elektrický nákladní vůz bude schopen ujet hodně přes 1000 kilometrů denně. Nabíjení během zákonem předepsaných přestávek řidiče – i bez megawattového nabíjení – to umožňuje.
Zhruba 60 procent dálkových cest zákazníků Mercedes-Benz Trucks v Evropě je beztak kratší než 500 kilometrů, takže pro tyto případy stačí dobíjecí infrastruktura v depu a na místech nakládky a vykládky. Pro všechny ostatní aplikace je neustálý rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury nezbytným předpokladem k tomu, aby byl elektrický nákladní vůz plně použitelný pro celoevropskou dálkovou dopravu. Megawattové nabíjení má velký potenciál zejména pro takto náročné aplikace."
se píše v článku na eLogistika.info