top of page
Vyhledat

Dopady COVID-19 na dopravce v Evropě

Objem dopravy v době COVID-19 poklesl nejen pro způsobené čekání na hraničních přechodech a kvůli způsobeným omezením v průmyslu a službách. Například v daný okamžik státy neřešily jen samotný COVID-19, ale i přiléhající problematiku výjimek zákazu jízd a N561/2006 pro řidiče. Jejich cesta se stala díky vlivům dopadu náročnější na přechod uzavřených hranic a jejich čekací lhůty. Jak vyhodnocuje statistika dopad na provoz kamiónové dopravy ve vybraných státech EU:

  • Španělsko - menší provoz o 50%

  • Francie - menší provoz o 46%

  • Itálie - menší provoz o 37%

Celkově byla v Evropě nejvýrazněji zasažena tato odvětví

  • automobilový o 50%

  • dřevozpracující o 25%

  • stavebnictví o 20%

Celková ekonomika se nezastavila hlavně díky kamiónovým dopravcům a společnostem, jejichž provoz zůstal zachován.


  • Zásobování bylo zpočátku ochromeno a v důsledku výkyvu poptávky firem jeho předzásobením, byl zaznamenán pokles volných kapacit dopravců v Evropě o 20%.

  • V dubnu po výrazném poklesu produktivity průmyslových společností a jejich omezení provozu nabídka volných kapacit vzrostla na 41%.

  • V důsledku vysoké nabídky volných kapacit a výkyvu cen pohonných hmot, došlo i k poklesu ceny na km až o 12,5 Kč/km.

  • Spotové přepravy, se staly na trhu žádané za cenu i prodělku dopravců na přepravě, jen aby nemuseli omezit počty vozidel a neposila zaměstnané řidiče domů.

Zpoždění dodání nákladu v důsledků omezení Covid-19

Čekací lhůty na hraničních přechodech, se i přes žádost a doporučení Evropské komise nedaří zvládnout téměř žádnému států Evropy.

Zpoždění oproti obvyklému stavu v porovnání za předešlý rok na hraničních přechodech stoupl o 26%. Na některých přechodech byla průměrná doba čekání například:

  • Německo - Švýcarsko 4 h

  • Bulharsko - Rumunsko 3 h

  • Rakousko - Maďarsko 2 h

Zlepšení se dočkaly i přechody do Polska. Zdržení nákladních vozidel na hraničních přechodech v prvním týdnu uzavření byl až několika denní a dosahoval 100 km vzdálenosti - neuvěřitelné.

  • První týden v březnu dosahovalo zpoždění nákladních vozidle na hraničních přechodech napříč celou Evropou 60%.

  • Dopravci nemohli z vlastních zdrojů přepravy dlouhodobě podporovat a proto až 1/5 z nich musela provoz vozidel omezit. Odolávat propadu cen v porovnání s náklady není udržitelné. I přes odstavení vozidel dopravců, objem volných kapacit na trhu nakonec klesl jen mírně o 3%.

  • Situace v dopravě i přes opatrné rozvolňování není nikterak jednoduchá a nadále je nestabilní. Je na místě, aby dopravci plně využili dostupné digitalizace a outsourcingu, který malé firmy nabízí a mohou tak zvýšit efektivitu svých zaměstnanců. Při analýze ztrát dopravních firem, například společnosti Waberer’s činí 4 miliony EUR od počátku COVID-19 do prvního týdne května.


29 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

Plošný zákaz předjíždění kamionů na dálnicích přichází

Tento týden začnou silničáři instalovat na D1 dopravní značení pro plošný zákaz předjíždění kamionů mezi Mirošovicemi a Brnem. Postupně mají přibýt další úsek D1 i další dálnice. Zákaz předjíždění se

V Texasu chystají chytrou dálnici, bude sama komunikovat s vozidly

Technologie pronikají doi všech částí našich životů a plíživě ovlivňují naše chování. Je tohle cesta jak předejít dopravním přestupkům? Inteligentní dálnice jsou poměrně novým přírůstkem do sady chytr

bottom of page