top of page
Vyhledat

Je nadvýroba aut neekologická, aneb MHD není pro socky

Všeobecně se nadvýroba automobilů považuje za neekologickou. A je to logická úvaha - kdybychom vyráběli méně aut, tak bychom na jednu stranu méně drancovali planetu z pohledu např. těžby kovů (vzácných i těch méně vzácných), stavěli bychom méně fabrik na výrobu automobilů a jejich dílů, spotřebovali bychom méně energie při jejich výrobě atd.


O tomto aspektu asi není sporu. Nicméně to úplně hlavní je - kdo je vinen za to, že se vyrábí tolik automobilů? Jsou to automobilky? Podle mého názoru ne, představme si scénář, kdy automobilky začnou ze svého rozhodnutí vyrábět méně vozidel. Povede to k tomu, že lidé začnou méně jezdit? Určitě ne, jen bude na trhu méně nových aut a lidé budou déle jezdit na těch ojetých. Bude se zvyšovat průměrný věk vozidel a zpomalí odstraňování a likvidace těch nejstarších (těch, které způsobují nejvíc emisí a které mají největší spotřebu). Investice do výzkumu a vývoje v automobilovém průmyslu se sníží.


Z tohoto tedy vyplývá, že problém není na straně výroby, ale na straně spotřeby. Abychom přivedli trh k tomu, aby snížil negativní dopady výroby aut na životní prostředí, je potřeba aby spotřebitelé méně jezdili autem. A to není vůbec jednoduchý úkol. Pro někoho je vlastnictví auta, resp. více než 1 auta v rodině, symbol statusu. Pro jiné je to komfort umožněný bezprecedentním ekonomickým růstem minulého desetiletí. Podívejte se kolem sebe, zejména na sídlištích, o kolik víc aut vidíte, než před 10 lety. Většina se posunula k lepšímu i z pohledu třídy vozidla. Ti co měli služební Fabii, jezdí na Octavii. Ti co měli Octavii, jezdí na Superbu atd.


Požáry a tornáda v Kalifornii byly tak daleko, že se to týkalo málokoho z nás. Nicméně tornádo na Moravě, nebo na Slovensku, nezvládnutelné požáry v Řecku a další katastrofy již strach nahání mnohem více lidem. A bezstarostný ekonomický růst je taky pryč. Nezvládnuté řízení opatření vůči covid-19 ze strany státu, špatně zaměřena opatření EU v boji s klimatickou změnou, neřešení prudkého růstu cen bydlení, inflace vymykající se kontrole, většinu lidí ekonomicky šoupnou na mnoho let zpátky a ještě víc rozevřou nůžky mezi bohatými a chudými. Koupě nového auta se opět stane luxusem, budeme si držet déle svá starší auta. Pro některé se i jízda autem stane příliš drahou.


Problém je příliš komplexní a nemá smysl hledat viníka. Co je důležité, je přesvědčit spotřebitele, že jízda veřejnou dopravou není za trest a není jen pro ty, kteří nemají na to jezdit autem. Je potřeba veřejnou dopravu zatraktivnit, zkvalitnit, zpříjemnit a držet ji levnou. Investice do lepších vozidel hromadné dopravy, lepšího a spolehlivějšího řízení dopravy, lepšího pokrytí spoji se nám vrátí mnohem více, než dotace na elektromobily. Dopad na životní prostředí bude nesrovnatelně větší než např. podporou elektromobility (zejména u osobní dopravy), situace na silnicích bude lepší jak z hlediska dopravních komplikací, tak zranění a úmrtí. Občané ušetří ve svých peněženkách spotřebu PHM, náklady na pořízení a provoz aut. Státní i městské pokladny ušetří obrovské částky na stavbě a údržbě silnic. Zaměřme svou pozornost správným směrem.





44 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

Plošný zákaz předjíždění kamionů na dálnicích přichází

Tento týden začnou silničáři instalovat na D1 dopravní značení pro plošný zákaz předjíždění kamionů mezi Mirošovicemi a Brnem. Postupně mají přibýt další úsek D1 i další dálnice. Zákaz předjíždění se

V Texasu chystají chytrou dálnici, bude sama komunikovat s vozidly

Technologie pronikají doi všech částí našich životů a plíživě ovlivňují naše chování. Je tohle cesta jak předejít dopravním přestupkům? Inteligentní dálnice jsou poměrně novým přírůstkem do sady chytr

bottom of page