top of page
Vyhledat

Kde vzít peníze na lepší platy pro řidiče

Jak jsme spolu v diskusích na FB mnohokrát diskutovali, šance na to, že by Evropská Unie regulovala ceny dopravy, resp. stanovila minimální cenu dopravy v EU se blíží nule. Na trhu nákladní dopravy je veliká konkurence, což jsou podmínky ve kterých žádný regulátor nemá důvod regulovat.


Hlavně by ale takováto regulace nepřinesla to, v co řidiči doufají - že umělé zvýšení cen dopravy povede ke zvýšení platů řidičů. To co se v ekonomice děje, že pokud z nějakého jakéhokoliv důvodu dojde ke zvýšení cen pro zákazníka (většinou se tak děje buď kvůli malé konkurenci, anebo kvůli tomu, že je to nějaký super cool produkt a poptávka po něm je vyšší než nabídka - ani jedno není případ nákladní dopravy), tak rozhodně to nevede ke zvýšení mezd pracovníků, ale jen ke zvýšení zisků firem.

Je potřeba tedy hledat cesty jinde. V ekonomice se koncové ceny zvyšují jedině tak, že všem anebo velké části firem na trhu se zvýšily náklady (např. na PHM nebo mýto) a proto všichni musí zvýšit ceny pro své zákazníky a ti to musí akceptovat, jinak by jejich zboží nikdo neodvezl, protože by všichni zkrachovali. Přesně tohle se v poslední době děje s PHM a jelikož se tak děje všem dopravcům, jejich zákazníci nemají jinou možnost, než si společně sednout k jednomu stolu a domluvit se na nějakém zvýšení ceny dopravy. Samozřejmě každý tento jednací stůl bude vypadat jinak, každý vyjednavač na jedné i druhé straně bude chtít dojednat co nejlepší výsledek pro svoji firmu. Někdo to zvládne líp, někdo hůř, někdo dokonce zkrachuje. Nákladní doprava je velmi tvrdý business.


Stejně tak je to se mzdami řidičů - koncové ceny dopravy českých dopravců se zvýší jedině tak, že všichni začnou platit řidiče na "nějaké" přijatelné úrovni. T.j. bude stanovena nějaká mzdová úroveň, kterou bude velká většina firem platit. A toho se dá dosáhnout jedině kolektivní smlouvou, která bude závazná pro většinu firem na trhu (nemusí ji dodržovat všichni, ale pokud bude závazná pro většinu, tak to bude stačit). Ta kolektivní smlouva je zároveň i ochranou proti tomu, aby bylo možné zaměstnávat levné cizince a tím uměle držet platy nízko.


Pak tady máme minimální mzdu (aneb zaručenou mzdu), ta ale má sloužit k tomu, aby firmy, které nejsou vázány kolektivní smlouvou, nemohly zaměstnávat extrémně levné cizince, nebo z nějakého důvodu extrémně levné domácí. To, že u nás je velká část řidičů placených minimální mzdou je jedině proto, že tady chybí kolektivní smlouva. I minimální mzda se zvyšuje všude v Evropě jenom tlakem zaměstnanců na vládu.

Výše uvedené je zaměřeno na to kde se vezmou peníze na vyšší mzdy. Jednoduše řidiči si je musí „vzít“. Jistě ale někdo bude argumentovat, že takovéto zvýšení mezd kolektivní smlouvou zvýší našim firmám náklady a stanou se pro své klienty dražšími. No jistě. Ale to samé by nastalo i v případě srovnání cen v rámci EU. Na druhou stranu i u nás jsou firmy, které dokáží zaplatit řidiče velmi slušně a i přesto být v zisku. To znamená, že neplatí rovnice - když chce česká firma přežít, musí řidiče platit mizerně. Samozřejmě je to složitá oblast, do které se nechce nikomu šťouchat. Určitě by to vedlo k tomu, že nejslabší firmy na trhu by musely ukončit svoji činnost.


Na druhou stranu je to nějaký vývoj. Němcům jsme MKD sebrali my, většinu MKD jezdí východní Evropa. Němci si proto chrání alespoň to co zůstalo, dopravy, které se jezdí za německé ceny. Chrání si taky pracovní trh, aby nezaměstnával extrémně levné cizince (kolektivní smlouva + slušná minimální mzda), má BAG, aby zajistili, že se neporušuje N561, nedělá se zakázaná sabotáž, nešidí se na technickém stavu vozidel - tj řada různých opatření, které když se poskládají, tak zajistí, že německá nákladní doprava funguje a prosperuje. Jsou to nástroje, které mají firmy na to, aby chránili svůj vlastní trh před nekalou konkurencí z východu (kam patříme i my), ale i ve vlastních řadách. Podle ročenky Min. Dopravy české firmy ztratily hodně z MKD. To znamená, že ani mizerné platy řidičů nás nijak neochránily před tím, že někdo jezdí ještě levněji. Rozdíl mezi námi a Německem je v tom, že naše firmy nic nenutí tlačit na stát, aby tady bylo něco jako BAG, co bude chránit solidní firmy - u nás to jde přes nízké platy řidičům.


162 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

Plošný zákaz předjíždění kamionů na dálnicích přichází

Tento týden začnou silničáři instalovat na D1 dopravní značení pro plošný zákaz předjíždění kamionů mezi Mirošovicemi a Brnem. Postupně mají přibýt další úsek D1 i další dálnice. Zákaz předjíždění se

V Texasu chystají chytrou dálnici, bude sama komunikovat s vozidly

Technologie pronikají doi všech částí našich životů a plíživě ovlivňují naše chování. Je tohle cesta jak předejít dopravním přestupkům? Inteligentní dálnice jsou poměrně novým přírůstkem do sady chytr

bottom of page