top of page
Vyhledat

Kdo získává největší prospěch z dat získaných z telematiky vozidel?

Výrobci kamionů otevírají přístup k údajům o těžkých nákladních vozidlech. Zatímco se dopravci snaží získat převážně spolehlivé a konzistentní informace například o spotřebě paliva a jízdních výkonech svých vozidel, výrobci otevřeně hlásí, že data patří jim a můžou je používat.

Kontrola informací spojených s přepravou zboží, umožňuje společnostem udržovat svou konkurenceschopnost, zvyšovat výkon a ziskovost. Digitální podchycení toku informací o přepravách, obsahu, povaze a vlastnostech je velmi citlivý údaj, který má vliv na úspěch dopravních společností. Je jisté, že dnes sbírají výrobci automobilů množství informací vztahujících se k nákladním vozidlům. Jejich správné využití může ovlivnit zpoždění, spolehlivost a s tím spojený tok zboží.

Nejde tady o fyzické sledování zboží, ale spíše o inteligentní sledování. Nejprve jsme zažili rozšíření softwaru a palubních počítačů, poté propojení těchto dvou výpočetních mozků - každé připojené k více a více periferním zařízením: motorům, ledničkám, nákladu, optimalizačnímu softwaru atd.

Již 20 let vstupují na trh telematiky nezávislí výrobci, kteří vytvářejí nové funkce, jako je vzdálené stahování dat, a integrují se do stávajících softwarových balíčků v mnoha dopravních společnostech. V posledních letech se standardně instalují GPS jednotky a vyvíjejí sadu služeb zaměřených na údržbu a hospodárnou jízdu. Nejnovější údaje o motoru, obohacené o desítky dálkově diagnostických a údržbových informací, jsou předpokladem pro výrobce průmyslových vozidel. Tato data výrobci používají především k optimalizaci své vlastní produkce, aby dokázali vyrábět lepší vozidla.


Každý se snaží udržet kontrolu nad svými informacemi, zatímco nasává informace ostatních, a slibuje stále „inteligentnější“ služby pro řidiče. Je otázkou, jak dalece je tato inteligence přínosem pro řidiče, anebo spíše pro výrobce.




92 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

Mercedes Benz eActros s dojezdem 500 km a rychlým nabíjením

Hlavní překážkou rozvoje elektrických kamionů do běžného provozu je nízký dojezd a dlouhé nabíjení, vzhledem k veliké baterii potřebné pro tšžký kamion. Dosud se elektrické nákladní vozy uvažovali jen

České dopravce vytlačuje konkurence z Východní Evropy

Ještě loni slovenský Česmad varoval, že brzy někteří zákazníci neseženou dopravu, protože na trhu není dostatek řidičů kamionů. Uplynula krátká doba a situace je dramaticky jiná. Objem zakázek na trhu

bottom of page