top of page
Vyhledat

Samořiditelná vozidla v ČR: budou?

Kdo by z řidičů neslyšel o samořiditelném autě? Jeden takový, aby zaujal, tak jedno takové vozidlo poslal do vesmíru. A protože mu to není dost, tak si klidně vystřelí raketu do vesmíru - taky samořiditelnou.

Dost žertů na cizí účet. Samořiditelná vozidla, nebo také se jim říká autonomní, prostě jednou přijdou. Jsou, či budou součástí našich silnic. Téměř denně o těchto tématech a nových generacích vozidel slyšíme. Digitální svět a technologie posouvají náš život tam, kde jsme si před několika lety neuměli představit. V přepravě jsou možnosti a uplatnění technologií evidentní.


Automobilky se snaží a předhánění se ve všem možném, aby nás řidiče či veřejnost zaujali. Proč?

  • největší téma je použitelnost v běžném provozu. Nejedná se zde jen o pohodlí řidičů

  • snížení nehodovosti vlivem lidských chyb

  • snížení nákladů na paliva

  • omezení nedostatku řidičů v nákladní dopravě,

  • rychlejší logistika - omezení přestávek řidičů

  • pomoc handicapovaným - technologie je přiblíží k běžnému životu

Jsou to jasné důvody, které motivují výrobce i veřejnost zapracovávat technologie do klasických vozidel a zvýšovat postupně dostupnost autonomních vozidel po běžné použití.

Scania investuje do nové technologie konvojů kamionů

Společnost Scania se nedávno zapojila jako hlavní partner do evropského výzkumného projektu Companion, který slouží k vývoji systémů pro zavádění technologií konvojů kamionů na silnicích.

Zkoušky konvojů kamionů budou probíhat ve dvou fázích a testy budou provádět společnosti Scania a Toyota ve svých výzkumných centrech ve Švédsku a Japonsku. Využijí přitom svoje již rozpracované projekty.

Technologie pro konvoje kamionů nám proto přináší příležitosti ke zvýšení produktivity v dopravě jako takové. Zároveň to pro řidiče kamionů znamená příležitost k ještě kvalifikovanější práci pracovat jako operátoři a manažeři vozových parků uvedla Scania.

Příležitost?

Autonomní vozidla nepřináší jen prostou autonomitu, přináší i umělou inteligenci, která musí vyhodnotit, kdy je potřebné včas zastavit v porovnání například poškozené pneumatiky. Autonomní vozidlo potřebuje k vyhodnocení vše, co je měřitelné a metricky vyhodnotitelné. I při vysokých nárocích na inteligentní systémy nákladních vozidel, je potřeba mnoho cílů, které na cestě k jejich skutečnému používání musíme zvládnout.

Na druhé straně je i zde jasné omezení. V Evropě je situace komplikovanější než USA, Číně, Koreii. Proč? Do měst není občas lehké se dostat. Klikaté ulice, ne dost široké cesty. Řízení u nás doma je obtížnější. Technologie se musí hodně učit, aby mohla i zde fungovat.

Jak jste na tom vy? Jste pro, aby zde zavládl autonomní přepravce a troufli byste si být jejich předákem?


Zdá se, že naše životy lze teoreticky zautomatizovat. Připravit algoritmy.

Ale řízení dlouhého auta je naše láska. Tu nezautomatizuje nikdo.


Pište, pište, pište.


Šťastnou cestu všem a hlavně těm, co jedou vozem s lidským řidičem za volantem !




10 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

Plošný zákaz předjíždění kamionů na dálnicích přichází

Tento týden začnou silničáři instalovat na D1 dopravní značení pro plošný zákaz předjíždění kamionů mezi Mirošovicemi a Brnem. Postupně mají přibýt další úsek D1 i další dálnice. Zákaz předjíždění se

V Texasu chystají chytrou dálnici, bude sama komunikovat s vozidly

Technologie pronikají doi všech částí našich životů a plíživě ovlivňují naše chování. Je tohle cesta jak předejít dopravním přestupkům? Inteligentní dálnice jsou poměrně novým přírůstkem do sady chytr

bottom of page