top of page
Vyhledat

V dotazníku mezi řidiči kamionů v ČR a SR, jehož se zůčastnilo 321 řidičů kamionů, jsme zjišťovali, kolik si v roce 2023 vydělá řidič kamionu. Málokdo, mimo úzké skupiny lidí, si umí představit, jak komplexní téma je odměňování řidičů.


Nejdříve jsme museli oddělit ty řidiče, kteří pracují pro západoevropské dopravce, těch bylo 35. Jak si umíme představit, platové podmínky v tomto regionu jsou výrazně jiné (většina odpověděla, že má čistou mzdu 45000 Kč a výše).


Z ČR a SR odpovědělo 286 řidičů kamionů. Asi těžko najdeme profesi, kde by bylo tak složité posoudit, kolik si vlastně pracovník vydělá. U řidiče kamionů totiž do velké míry jde o to, kolik času tráví na cestě v zahraničí. Jelikož D365.cz se zabývá primárně řidiči v mezinárodní kamionové dopravě, 77% našich řidičů v anketě tedy odpovědělo, že v zahraničí tráví 10 a více dní každý měsíc. A s tím se pojí ta největší komplikace - diety.


Ale po pořádku. Kolik si vlastně řidič kamionů u nás (v ČR a SR) vydělá?


  • 25% uvedlo, že má čistou mzdu pod 20.000 Kč

  • Dalších 21% ji má pod 25.000 Kč

  • 19% má čistou mzdu mezi 25 a 30 tis. Kč

  • 35% má čistou mzdu nad 30 tis. Kč měsíčně

Průměrná hrubá mzda v ČR dle statistického úřadu byla v 1. čtvrtletí 2023 41.265 Kč, což v závislosti na různých odečitelných položkách představuje ve většině případů čistou mzdu více než 30.000 Kč. Dá se tedy říct, že 2 třetiny našich řidičů kamionů si vydělá méně, než je průměrná mzda. Je to hodně nebo málo? Jednoznačné kritérium na to neexistuje.


Kde to ale začíná být komplikované, jsou diety.


  • 70% řidičů kamionů si vydělá 15 tisíc Kč a více každý měsíc na dietách

Většina lidí se shodne na tom, že to není málo. 20 - 30 tis. Kč čistý plat a k tomu 15 tisíc a více diety, co by za to většina lidí dala.


Tady narazíme na nesmiřitelné tábory v názoru na to, jestli řidič kamionů vydělává dost nebo málo. Ti, co říkají "dost", koukají na čisté peníze, které řidič kamionu obdrží. Pokud ale jdeme pod povrch, je potřeba brát v úvahu několik dalších faktorů:


  • diety vznikly jako cestovní náhrady - kompenzují fakt, že pracovník nemá možnost stravovat se doma, nebo v závodní kantýně, za výrazně výhodnějších cenových podmínek

  • správně by tedy diety měly být vynaloženy na přiměřenou stravu v restauraci a výše diet by měla pokrýt snídani, oběd a večeři při zahraničních cenách

  • diety v žádném případě neslouží jako přivýdělek - všichni to známe z dob minulých, pokud někdo byl vyslán jednou za rok na 2 dny do zahraničí, většinou si diety ušetřil a vzal si jídlo z domu. Při 10 a více dnech na cestách každý měsíc, je ale tento přístup neudržitelný - život na konzervách (nebo jídle ze sáčku) má dlouhodobě výrazně negativní vliv na zdravotní stav řidiče

  • Z diet se neodvádí sociální a zdravotní pojitění - řidič tedy nesmí být nemocný, dovolenou si bere minimálně a bude mít velmi nízký důchod. Invalidní důchod z Vás při platu řidiče téměř jistě udělá sociální případ, protože se bude vypočítávat z platu bez diet

  • Úvěry (včetně hypotéky) jsou mnohem hůře dosažitelné, protože se diety do mzdy nezapočítávají

Pohled na toto téma tedy určuje to, jestli považujete mzdu řidiče za dostatečnou nebo nízkou. Řidič kamionu tedy opravdu dostane do ruky relativně solidní peníze. Pokud nebývá nemocný, má štěstí a nestane se mu úraz, žije skromě (a na cestách se stravuje velmi nezdravě) a většinu diet si ušetří na důchod, tak může poměrně slušně vyžít. My to ale považujeme za chybu systému, diety jsou určeny výhradně jako náhrada vícenákladů na cestě a odměňování řidiče kamionu by mělo být posuzováno výhradně dle jeho mzdy. A tam platí, že 2/3 řidičů si vydělají méně, než je průměrná mzda.


1 719 zobrazení0 komentářů

Aktualizováno: 25. 11. 2023

504 zobrazení0 komentářů

Všichni jste se pravděpodobně někdy setkali se situací, že zboží, jeho množství, váha, nebo stav uvedený na CMR neodpovídá skutečnosti. Co je v takové situaci potřeba dělat? V tomto článku najdete několik rad, jak se v takové situaci zachovat.


Je nákladní list CMR platný, pokud některé jeho kolonky nejsou vyplněny?

  • Ano, zůstává v platnosti za předpokladu, že je řádně podepsán (s razítkem) dopravcem nebo odesílatelem. Ale pokud nákladní list není podepsán, nemá to žádný vliv na platnost samotné přepravní smlouvy (t.j. přepravní smlouva zůstává platná i pokud přepravní list není podepsán).

Co by měl mít dopravce zkontrolovat při přebírání zboží?

  • IRU 4 CMR – Často kladené otázky

  • Úmluva CMR (článek 8) uvádí, že dopravce musí zkontrolovat: správnost prohlášení v nákladním listu o počtu obalů (nebo balíků, jednotlivě zabaleného zboží), jakož i jejich značky a čísla; a zjevný stav zboží a jeho obalu.

  • Pokud dopravce není s kontrolami spokojen, musí zapsat své výhrady, dostatečně podrobně, v nákladním listu CMR.

  • Poznámka: výhrady musí být uvedeny na všech kopiích nákladního listu, nejen na kopii pro dopravce.

  • Dopravce musí také požadovat, aby odesílatel tyto výhrady podepsal.

  • Je třeba poznamenat, že odesílatel může výslovně uložit dopravci ověření jiných parametrů, jako např. hrubá hmotnost (nebo množství vyjádřeno jiným způsobem) zboží a jednotlivých balení. Výsledky tohoto ověření musí být také uvedeny v nanákladním listu a musí být spolupodepsány odesílatelem.


Co dělat, když dopravce nemůže provést potřebné kontroly (např. zboží je převzato v uzavřené kontejneru)?

  • Bezpodmínečně musí zadat svou výhradu na všechny kopie nákladního listu CMR.


Co dělat, když odesílatel odmítne spolupodepsat výhrady vložené dopravcem při nakládce zboží?

  • Úmluva CMR na to nemá žádné pravidlo v této situaci. Je však důležité vědět, že podle Úmluvy (článek 8) odesílatel není vázán výhradami (které zapsal dopravce / řidič), pokud tak s nimi výslovně nesouhlasil (t.j. nepodepsal je).

  • V případě soudního sporu výhrada na přepravním list, která nebyla přijata (podepsána) desílatelem, může mít nějakou hodnotu před soudem během provedeného vyšetření a v závislosti naokolnosti případu.

  • Pokud odesílatel odmítne výhradu podepsat, v ideálním případě by to mělo být taky zaznamenáno (např. že odesílatel nesouhlasí s výhradou a proto ji odmítá podepsat).

  • Tato výhrada bude mít větší hodnotu, pokud je potvrzena oficiálním zástupcem odesílatele (např. celním deklarantem).


281 zobrazení0 komentářů
bottom of page